Het was destijds een noviteit. Dela kwam in het najaar van 2012 met levensechte getuigenissen van mensen die iets moois tegen een ander zeiden, en bracht daarbij ook de echte emotionele reacties daarop in beeld. Het idee kwam tot ontwikkeling in de driehoek Dela (onder aanvoering van cmo Martin Kersbergen), de gebroeders Welling van Wefilm en Ogilvy (Darre van Dijk). Op 18 mei, in de zendtijd rondom het Eurovisie Songfestival, startte een reprise van ‘Waarom wachten’ anno 2019 (productie nog altijd Wefilm, reclamebureau nu: Greenhouse).
Algemeen directeur van Dela, Edzo Doeve, zegt dat de boodschap nog altijd even actueel is. ‘Tijdens een uitvaart worden vaak de mooiste woorden uitgesproken voor mensen die er niet meer zijn. Mooie woorden die het waard zijn om veel eerder te worden gedeeld. Dat hier weinig voor nodig is, dat het op allerlei manieren kan en iedere keer weer zulke mooie reacties oplevert, dat is wat Dela wil laten zien.’
Het concept is in de afgelopen jaren niet actief ondersteund door Dela. De eerste commercials liepen in 2012 en 2013 en in 2014 kwam er een tweede serie gelijksoortige commercials. In 2015 verbreedde Dela het idee naar ‘Wat ik je mee wil geven’, waarin ouders zelf het ruwe materiaal leverde door te filmen rond de geboorte van hun baby. In 2015 kwam er een televisieprogramma (op SBS6, gepresenteerd door Jochem van Gelder), maar daar kwam geen vervolg op.
De uitingen worden onder meer getoond op televisie, in de bioscoop, via sociale media en online. Op de website dela.nl/voorelkaar staan inspirerende voorbeelden, worden de verhalen achter de films verteld en tips gegeven om zelf mooie woorden te gaan delen.
Publicatie: 21 mei 2019